poniedziałek, 20 sierpnia 2012

Podwieczorkowe ciasto sezamowe (wersja bardziej light). A na śniadanie owsianka z cukinią i jabłkiem



 Zdecydowanie wolę rodzinne podwieczorki niż rodzinne obiady. Jakoś do tej pory nie zrozumiałam idei przyjemności płynącej ze wspólnego 2 godzinnego jedzenia. I kiepsko się czułam już na samą myśl o takim spędzeniu niedzili. Wolę ciasto, kawę i te dwie godziny zastąpić rozmową. 


 Śniadanie:
Owsianka z cukinią i jabłkiem. Posypana malinami. Kefir naturalny. Po kawałku ciasta sezamowego upieczonego na wczorajszy podwieczorek. Cykoria z kawą i mlekiem.
Jak wspominałam do cukinii w owsiance będę wracać. Bo warto. 


WRACAJĄC DO CIASTA

Ogłaszam wszem i wobec, że ciasto wyszło perfekcyjne (choć martwiłam się z początku, że mało wyrosło). Wszystkim smakowało i na dziś, prawdę mówiąc, zostało nam po kawałeczku.
 Miało w sobie coś z połączanie mięciutkiego ciasta np. jogurtowego oraz waniliowej chałwy.
 Przepis z WhitePlate zmodyfikowałam zmniejszając bardzo ilość masła, zastępując część cukru miodem, dodając zamiast 2 dużych, 3 małe jajka. Zamiast oleju sezamowego jest zmielony sezam. I ogólnie sezamu jest więcej. Więcej zdecydowanie jest też kefiru (bo masła jest dużo mniej).
Jak napisała przy nim sama autorka: ciasto wygląda niepozornie, ale jest na prawdę pyszne. Ani konsystencji, ani zapachu, ani smaku nie da się przecież opisać. 

Ciasto sezamowe (odchudzone)

Składniki:
40 g miękkiego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/4 łyżeczki sody
1/4 łyżeczki soli
1 i 1/3 szklanki białej mąki
3 małe jajka
1/2 szklanki nasion sezamu
1 niepełna szklanka kefiru
2 łyżki miodu
2 łyżeczki cukru waniliowego
3/4 szklanki cukru (dałam trochę mniej)

Sposób wykonania:
Jajka ubić z cukrem i miodem (około 2-3 minuty)
Część sezamu (około 1/3 z podanej porcji) zmielić w młynku do kawy na proszek.
Resztę sezamu podprażyć na suchej patelni aż będzie miał złoty kolor. Następnie ostudzić.
W małej miseczce rozbić i roztrzepać jajka.
Do dużej miseczki przesiać mąkę, proszek do pieczenia, sól, sodę oraz cukier waniliowy.
Do masy maślanej dodać zmielony sezam i cały czas miksując na przemiennie jajka i masę mączną.
Na koniec dolać kefir oraz wrzucić ziarna sezamu. Porządnie wymieszać. Wlać do blaszki (u mnie z kominem). Piec w temperaturze 170-165 stopni przez 40 minut.



(zdjęcie z wczorajszego podwieczorku)

A mimo moich niepokoi nietoperze mają się dobrze. Bardzo martwiły mnie zasłyszane wieści. Kto wie ten zrozumie ;)

22 komentarze:

  1. Mmmm... pysznie to wygląda. : )

    OdpowiedzUsuń
  2. mam ochote na takie podwieczorek! :) pycha!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba kiedyś zrobię to ciasto... ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię takie ciasta, dodatek sezamu ciekawy. Owsianka z cukinią bardzo intrygująca.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne zdjęcia tego ciasta!

    OdpowiedzUsuń
  6. ciasto wygląda świetnie ,a owsianka jak zwykle znakomita , kocham je <3

    OdpowiedzUsuń
  7. ale pyszne śniadanie... ta owsianka i ciacho, pyszny zestaw :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pysznie wygląda. :) Może i ja bym się skusiła, choć sezam to nie moje smaki... Nie no. Tak patrzę na to ciasto i wiem: skusiłabym się na porcję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ono jest zdecydowanie dla fanów sezamu na słodko - chałwy i tak dalej. A może po prostu nigdy nie jadłaś odpowiednio przyrządzonego sezamu ?

      Usuń
  9. Uwielbiam sezam, a dawno nie jadłam ani jego ani chałwy.. zrobię chyba również to ciacho :D tylko że na razowej mące, białej już bym raczej kijem nawet nie tknęła ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla siebie piekę zwykle na razowej. Na ogół razowej orkiszowej. Ale powiedzmy sobie szczerze - większość polaków lubi smak białej mąki i coś z razowej uznali by z góry za gorsze, cięższe, zakalcowate. A ja chciałam żeby wszytskim smakowało.

      Usuń
  10. nie jestem wielką fanką sezamu, ale chętnie bym takiego ciasta spróbowała! muszę zrobic, bo cała rodzina to zagorzali miłośnicy chałwy i sezamu, więc nawet jak mi nie zasmakuje to i tak się nie zmarnuje^

    OdpowiedzUsuń
  11. O, widzę, że już chyba na stałe wróciłaś do pisania i chwalenia się zawartością porannej michy. Bardzo się cieszę :)
    A przepisy z White plate zazwyczaj wychodzą fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wróciłam. Przynajmniej dopóki znowu się nie urwę gdzieś gdzie nie ma internetu.

      Ja przepisy z WhitePlate bardzo lubię, ale częściej się nimi inspiruje niż robię tak jak trzeba. Ale i tak są zwykle bardzo fajne.

      Usuń
  12. muszę wypróbować kiedyś dodatek cukinii w owsiance ;) była już marchewka, seler i pietruszka, więc pora na cukinię, w ciastach się sprawdza, więc i w owsiance może mi smakować ;)
    a ciasto sezamowe to coś dla mnie, bo kocham te ziarenka! kiedyś w ramach eksperymentu upiekłam podobne, ucierane ciasto tylko że z dodatkiem chałwy, ale w smaku pewnie podobne ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Strasznie kusisz tą owsianką z cukinią, ale trochę boję się spróbować;)
    A ciacho wcale nie wygląda niepozornie tylko pysznie, uwielbiam takie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapisuje przepis. Trzeba kiedyś się porwać na sezamowca :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię sezam, więc ten przepis trzeba będzie wypróbować ;)

    OdpowiedzUsuń